Merja Oksman

"En lupaa taivaalta kuuta, mutta lupaan olla oma itseni ja tehdä parhaani."

Tervetuloa tutustumaan kotisivulleni       www.merjaoksman.fi

Olen tehnyt facebookiin vaalisivun  MERJA OKSMAN EDUSKUNTAAN

MERJA -> mitä-missä-milloin-miten     eli tullaan tutuksi   -> klikkaile kotisivulla nuolia

Olen myös nimelläni Facebookissa        Kutsu reilusti kaveriksi.

Olin ehdokkaana myös Siilinjärven syksyn 2014 Seurakuntavaaleissa

Parhaiten minua kuvaa: ”Merja, monessa mukana, positiivisella energialla ja yhteistyöllä yli rajojen”

Toimiessani jo yli 30 vuotta päiväkodinjohtajana Kuopiossa lapset ja lapsiperheiden arki on todellakin tullut tutuksi, samoin yhteistyö seurakunnan kanssa. Kolmen täysi-ikäisen ja kotoa jo poismuuttaneen lapsen äitinä olen omakohtaisestikin käynyt läpi eri elämänvaiheita. Vuorelassa olen asunut naimisiinmenostamme saakka, reilut 33 vuotta. Mummo en vielä ole, mutta Muumi Mammaksi tituleerattu, jotka luonteenpiirteet allekirjoitan.

Olen Siilinjärven kunnanvaltuutettu (vuodesta 1992), sivistyslautakunnan pj., jäsenenä Pohjois-Savon liiton maakuntavaltuustossa ja sen tarkastuslautakunnassa. Toimin aloitteentekijänä kummivaltuutettutoiminnassa ja seniorien päivätanssien järjestäjänä, joka on mitä parhainta sosiaalista liikuntaa. Itse harrastan golfia.

Luottamustoimissa näen, mitä mahdollisuuksia seurakunnan ja kunnan, sekä kolmannen sektorin syventävä yhteistyö toisi lasten, nuorten, vanhusten, sekä syrjäytyneiden ja perheiden pariin. Yksinäisyys kaikissa ikäryhmissä on yhä yleisempää. Olitpa sitten kirkossa tai kapakassa, olet kuitenkin ihmisten parissa. Nämä ääripäät eivät sulje toisiaan pois, vaan elämänkirjoon mahtuu mitä erilaisimpia toimintaympäristöjä ja yhteisöjä - on vain se lähtemisen kynnys. Suvaitsevuutta ja avarakatseisuutta tarvitaan meiltä jokaiselta. Olen huolissani kirkosta eronneiden määrän kasvusta ja toivon matalan kynnyksen tilaisuuksia.

Olemalla monessa mukana ja toimimalla eri osa-alueilla hallitsee kokonaisuuksia ja sen suomia mahdollisuuksia. Elämänkokemus on tuonut rohkeutta ottaa kantaa ja sanoa mielipiteeni.           Tullaan tutuksi - ollaan turvana toisillemme - yhteistyöllä ja positiivisella mielellä

Muumi Mamman sanoin:” Täällä on paljon sellaista, mitä ei voi ymmärtää ”.

” Ehkä myrskyjä onkin vain siksi, että niiden jälkeen saataisiin jälleen auringonnousu."

Tervetuloa tutustumaan kotisivulleni  www.merjaoksman.fi  sekä  kaveriksi facebookiin

Äänimääräni ei yltänyt kirkkovaltuustoon, mutta olen nyt Savo-Karjalan kokoomuksen ehdokkaana kevään 2015  eduskuntavaaleissa. Vaalipäivä on 19.4. 2015

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät läsnäolijat                            Tilinpäätös 2013

16.6.2014 § 19

Nostan tässä esiin muutaman POINTIN tilinpäätösasiakirjasta:

POINTTI 1   ja se tärkein,  on TALOUS

Ei liene oikein, että taloutta vuosi vuodelta paikataan veronkorotuksin, on jo jäämässä luu kaluajan käteen, eikä liene oikeudenmukaista, että henkilöstö joutuu aina palveluvoittoisessa kunnasamme joustamaan ja venymään säästöjen nimissä. Näillä toimenpiteillä ei pitkälle pötkitä, kuten nyt huomataan.  ”Jottain pitäs tehhä!”

Uusille visioille ja rakenteille ei aina konsultteja tarvita, vaan uudet ideat ja ratkaisumallit voivat muhia osaavan henkilöstön ruohonjuurityössä, kun vaan kannustamme ja kuuntelemme heitä. Onko tässä hyödynnetty valtuustokauden 2013 alussa käynnistämäämme Kummivaltuutettutoimintaa? Tähän petrausta, uudet kummikirjeet ovat tulossa kaikille kesän lopulla!  Myös kunnan asukkaiden ymmärrystä tarvitaan palvelujen supistuksissa, esimerkkinä päivähoitosulut lomien aikoina.

Jos hektisyyttä on päivähoidossa, niin ennakoimattomuutta on sotessa!  Palvelualuekohtainen toimintakatteen muutos  + 10 %  ihmetyttää.

Koko kunnan tasolla toimintakatteen heikkeneminen  - 6 %   on ryhmämme mielestä todella huolestuttavaa ja jo toinen vuosittainen negativinen tilikauden tulos on hälyyttävä!  Toivottavasti kukaan tässä salissa ei halua Siilinjärveä kriisikuntakastiin, vaan toteaa samaan suuntaan soutamisen tärkeyden, vaikkapa valtiovallan aaltoja uhmaten.

POINTTI 2    ORGANISAATIOUUDISTUS

Kunnan organisaatiouudistuksen myötä lautakuntia vähennettiin ja järkiperäistettiin, mutta nyt niillä on todella laaja-alainen ja vastuullinen tehtävä, jossa lautakuntien jäsenten on perehdyttävä monelle osa-alueelle.

Lautakuntien painoarvo täten lisääntyy entisestään, sillä juuri siellä tehdään asukkaita koskevia konkreettisia päätöksiä.

Lautakuntien linjaukset ovat täten ensimmäinen aste talouden kontrolloinnissa.

POINTTI 3   PALVELUT

Onko strategian mukainen kasvu riittävän hallittua? Edellisvuodesta lisäys  + 17  tuli lähinnä syntyvyyden myötä.  Yleensä kuntaan muuttajat ovat olleet nuoria lapsiperheitä ja kunnan keski-ikä on maan tasoa yli  2 vuotta alhaisempi.

Riittävätkö palvelut ja ennen kaikkea resurssit, lähinnä varhaiskasvatus ja opetus, kunnan elinkeinorakenteen ollessa palveluvoittoinen?

Positiivisena näemme työpaikkojen kasvun, mutta työmatkapendelöinti maakunnan sisällä sitä myötä edelleenkin jatkuu.

Onko palvelujen tuottamisessa hyödynnetty riittävästi hallintokuntien välinen ja kuntarajat ylittävä yhteistyö, vai olisiko siinä petrattavaa talouden näkövinkkelistä?  Keskustelevatko tietojärjestelmät edelleenkään samalla aaltopituudella?

POINTTI  4      ja talouden ohella se tärkein, johon jokainen voi osaltaan vaikuttaa,

on omaehtoinen ja ennakoiva omasta terveydestä ja sitä myötä omasta hyvinvoinnista huolehtiminen. Luonnon ja liikunnan ilon hyödyntäminen omassa elämässä ovat tärkeitä sekä terveelliset ravintotottumukset.

Yhteisöllisyyttä ja vapaaehtoistoimintaa tarvitaan.  Siilinjärvi on vielä kompaktin kokoinen kunta asua ja elää, positiivisin ajatuksin kaikesta huolimatta.

Ei pointtina vaan loppulausumana:

Kokoomuksen valtuustoryhmä hyväksyy osaltaan Siilinjärven kunnan tilinpäätöksen 2013  edellyttäen jatkossa jokaiselta vastuullista talouspäätäntää.

Lämmin kiitos kunnan johdolle, esittelijöille, valmistelijoille sekä henkilökunnalle

Aurinkoista ja energisoivaa kesää meille kaikille

Rajatonta iloa

Uutis- Jousi  27.2. 2014

Paljon on polemiikkia siitä, noukimmeko me siilinjärveläiset rusinat Kuopion liikunta- ja kulttuuripalvelutarjonnasta, mutta meillä on täällä onneksemme omastakin takaa monipuoliset mahdollisuudet harrastaa.

Tarinagolf, Kasurilan rinteet, kaksi kylpylää, Tuplajäät sekä hiihtolatuverkosto mm. vetävät kävijöitä kuntaraja unohtaen ja otamme kaikki avosylin vastaan.

Kulttuuriakin on tarjolla: Kesäteatteri, Siilifolk, Ahti Sonnisen juhlavuoden tapahtumat sekä monet muut riennot eivät tunne rajoja, vaan kaikki ovat tervetulleita. Kirkkokonsertit ovat korkeatasoisia siilinjärveläissyntyisine esiintyjineen ja kansalaisopistommekin toimii ylialueellisesti.

Omasta takaa meillä on jääkiekko- ja jalkapalloseuroja sekä liikuntaa vauvasta vaariin maakunnallisessa Urheilugaalassakin tunnustusta saaneiden Vuorelan Kunnon ja pesisseura Siipen puitteissa.

Lisäksi monipuolinen luonto ja vesistö tarjoavat rajattomia elämyksiä sekä harrastusmahdollisuuksia jokaiseen makuun.

Lentokentältämme pääsee viihtymään vaikka ”mualiman iäriin”.

”Kolmas sektori”, eli yhdistysten ja seurojen tekemä pyyteetön työ usein unohdetaan, vaikka se kulkee ripirinnan monipuolisena lisäarvona asukkaidemme hyvinvoinnin tuottajana kunnan tuottamien palvelujen myötä. Seura- ja yhdistystasolla tehdään ylialueellista yhteistyötä eri toimijoiden kesken.

Nämä kaikki em. tekevät Siilinjärvestä oivallisen kunnan elää, asua ja rajattomasti viihtyä.

Merja Oksman

Keväöän 2015 SANTUN päivätanssit

Humpan hytkettä ja tangon taikaa

Vaikka Siilinjärvi vielä mielletäänkin imagoltaan nuorekkaaksi,

ikäihmisten määrä kunnassa on lisääntynyt ja edelleen kasvaa.

Siilinjärven kasvukeskukseen on sekä maaltamuuttoa että toisilta

paikkakunnilta paluumuuttoa ja siten sukulaiset ja ystävät voivat

olla kaukanakin.

Yleisenä huolena näemme ikääntyneiden yksinäisyyden ja

lähtemisen vaikeuden fyysisestä kunnosta huolehtimiseen.

Harrastetilojen puutekin keskustan tuntumassa on niukkaa.

Keskuudessamme virisi idea, voisiko nämä asiat yhdistää.

Olimme yhteydessä Ravintola Santun omistajaan ja kiitos hänen

ennakkoluulottomuutensa sekä yhteistyöhalun, kokeilemme

yökerhotilan hyödyntämistä pari kertaa kuukaudessa

päivätanssikäyttöön seniori-ikäisille kohdennettuna.

Tilaisuudessa kohtaavat ennakkoluuloton yhdessäolo ja tutustuminen,

liikunnan ilo ja nuoruuden muistelot, tilan ja välineistön hyötykäyttö

sekä yhteistyö paikallisen yrittäjän kanssa.

Tavoitteena on haastaa ennakkoon tilaisuuden järjestäjät,

jolloin päivän teema vaihtelee ja muutakin ”kylkiäistä” voi olla

tarjolla, silti tanssia unohtamatta!

Ensimmäisen 2.4. tilaisuuden tarjosi allekirjoittanut yhdessä Vexi

Poutiaisen kanssa ”Wanhan Ajan Nurkkatanssit” – teemalla.

Haaste keskiviikolle 16.4. lähtee Siilinjärven kokoomukselle ja

Vapputanssien 30.4. järjestäjätahoksi toivotaan kunnan johtoporrasta.

Samalla olisi erinomainen tilaisuus keskustella, miten koetaan

kuntamme  vanhuspalveluiden nykytila?

Mielenkiintoista on seurata, otetaanko haasteet vastaan ja ketkä ovat

järjestämisvastuussa 14.5., 28.5., 11.6. ?

Mikäli tapahtuma saa positiivisen vastaanoton, Santun päivätansseja

tultaneen jatkamaan aina parillisen viikon keskiviikkona klo 14-17

syksystä 6.8. eteenpäin.

Toivottavasti ideamme ei kaadu omaan mahdottomuuteensa;

etteikö yökerho voisi ennakkoluulottomasti, ”kynnys

matalalla”, olla hyötykäytössä päiväsaikaankin - ja ikäihmisille!

Merja Oksman, kunnanvaltuutettu

sivistyslautakunnan pj.

28.5.2014 Päivätansseissa oli palautekyselylomakkeet, joita jätettiin  31 kpl

YHTEENVETO:  ( Merja Oksman )

Innokas kävijämäärä on vakiintunut  50 – 60  välille. Tansseihin on ollut vapaa sisäänpääsy ja arpajaisilla katetaan ”juoksevat” kulut.  Kiitos kaikille arpajaispalkintoja luovuttaneille tahoille ja kuka tahansa voi tuoda palkintoja tullessaankin.

Tanssi-idea, koota yhteen ja liikuttaa tanssin merkeissä ikä-ihmisiä, lähti Siilinjärven kokoomuksen aloitteesta. Lisäksi Santun omistajan myötämielinen suhtautuminen asiaan ja keskeisellä paikalla oleva tila tarpeistoineen edsauttoi asian etenemistä. Järjestäjänä voi olla kuka tahansa yksityinen henkilö, yritys, yhteisö, seura, puolue,  järjestö…  joka huolehtii paikalle tanssittavaa musiikkia;  esiintyjän, tai tarvittaessa levykokoelma  äänentoistoineen ovat  myös käytettävissä.

Tanssit ovat ottaneet hyvin ”yleisönsä”, vastanneista puolet oli jo ollut lähes joka kerta mukana.

Tieto tilaisuudesta on tavoittanut  parhaiten  ”viidakkorummun”  keinoin eli puolet ( 15 ) on saanut tiedon kaverilta, paikallislehdestä jutun on lukenut 13, liikkeiden tai Santun ilmoitustaululta 4, edellisistä tansseista 2 ja  yksi poikkesi sisään musiikkia kuultuaan,  MUTTA kukaan vastanneista ei ole saanut tietoa netin kautta! Tilaisuudesta on ollut tiedotteita facebookissa ja Santun sivuilla sekä Siilinjärvellä tapahtuu sivulla. Vastaisuudessa on huomioitava paremmin kohderyhmälle sopivin ilmoittelu!

Vastausten perusteella tanssitoive on perinteistä: Eniten toivotaan tangoa ja humppaa, myös hidasta valssia. Porukassa on myös  asiantuntevia tanssin harrastajia ja toiveena harvinaisemmat rytmit.

Tärkeänä pidetään vapaata sisäänpääsyä tilaisuuteen sekä valvottua narikkaa. Myös kahvi / mehu tarjoilu ja arpajaiset koetaan tärkeiksi. Eniten toivotaan eri esiintyjiä paikalle ja heille tämä olisi oiva markkinarako tuoda itseään tunnetuksi.  Myös karaoke ja levytanssit käyvät, jos levyt ovat laadukkaita ja sisältävät monipuolista tanssimusiikkia  ( toiveena Souvarit, Pekkaniskan pojat ym. )  Eri  järjestäjätahojen esiinmarssia tilaisuuden jäjestäjiksi toivotaan ja myös heille tämä olisi hyvä tilaisuus saattaa asiaansa / toimintaansa tiedoksi.

Kaksi kertaa kuukaudessa, parillisen viikon keskiviikkona klo  14 – 17  on palautteiden mukaan sopiva kokoontumiskertojen tahti.

Näissä merkeissä kevään viimeiset päivätanssit tanssitaan Santussa vielä keskiviikkona 11.6., mutta asiaan palataan syksyllä  3.9. ja silloin jatketaan  Vexi Poutiaisen Nurkkatansseilla.

Kaikki  lämpimästi  tervetuloa mukaan liikkumaan sosiaalisella tavalla.

Yhteyshenkilönä toimii                      Merja Oksman   040 572 3639

Tomi Toivanen   050 517 3249

Pelastetaan Vuorelan Tori                                                                                   Uutis-Jousi 3.7.2014

Jokainen kyläkeskus tarvitsee kokoontumispaikkansa, jossa tavata kyläläisiä, viihtyä ja seurustella.

Vuorelassa meillä on viihtyisä, kompaktin kokoinen tori, mutta onko se entisestäänkin näivettymässä?

Uuden Marketin, sekä Terveyskeskuksen ja Apteekin muutot toisaalle aiheuttavat sen, että entistä harvempi liikkuu torin poikki. Näin ollen torimyyjät alkavat karttaa Vuorelaa, kun ostovoima ei liiku ja kauppa ei käy. Torinvierusyrittäjät ovat myös menettämässä asiakaskuntaansa.  Postin palvelut ja OTTO- automaatti houkuttelevat edes satunnaiset kävijät.

Jottain pitäs tehhä?  Vuorela on kuitenkin muuttovoittoinen asuinalue ja etenkin senioriväestö, joille torin olemassaolo ja sen vireä toiminta toisivat iloa ja virkeyttä arkipäivään, on lisääntymässä.

Tuumaustalkoot pystyyn: Mitä tapahtumia, millaista toimintaa kaivattaisiin ja miten hyödyntää jo olemassa olevat puitteet? Mikä tulee olemaan nyt autioituneen rakennuksen kohtalo?

Tavataan torilla tulevana torstaina 10.7. puoliltapäivin ja pidetään TORIKOKKOONTUMINEN asian tiimoilta. Kaikki tervetuloa ideoimaan.

Merja  Oksman

10.07.2014  Vuorelan Torin Tuumaustalkoiden tuotoksia:

12-14 välillä paikalla kävi n.  20-30 satunnaista ohikulkijaa kertomassa mielipiteensä.  E- Siilinjärven kunnanvaltuutetuista lisäkseni paikalla olivat Erkko Nykänen sekä Tarja Korhonen.

Listasimme nelikenttäanalyysiin perustuen , mitä HYVÄÄ  ja  HUONOA on nykyisellään  torilla, sekä UHKAT ja MAHDOLLISUUDET. Lisäksi  IDEOITA ja toiveita tapahtumista yms.

HYVÄÄ:             Aurinkoinen, tasainen alue keskellä kylää

Palvelut lähellä (kaupat, pankki ym.)

Vihannestori kesällä, myy lähiruokaa

HUONOA:        Missä tori?  Opastusmerkintä puuttu esim. tieltä katsoen!

Toripenkit  ja roskikset huonokuntoiset.  Riittävät?

Ilmoitustaulu; ilmoituksille ei sääsuojaa, ei kunnollisia kiinnikkeitä, ilmoitukset repsottavat.                     Liian pieni. Onko paikka oikea?

Ei aina ennakkoon tiedossa milloin esim. kalakauppias paikalla, viimeaikoina ei näkynyt!

UHKAT:             Palvelujen leviäminen liian isolle alalle, kauppojen välimatka (asiakkaat lähin parkki), terveyspalvelut ja apteekki toisaalla ->  Ei liiku asiakkaita torin poikki ->  palvelut häviää kokonaan (esim. torimyynti )

Jääkö autioitunut liikerakennus tyhjäksi torsoksi? Omistajan ratkaisut tilan suhteen ja onko  lainkaan intressejä jatkokäytölle! Tiedonkulku takkuaa.

Kustannukset kaikelle kehittämiselle, kuka maksaa? Kuka päättää? Kuka valvoo?

MAHDOLLISUUDET:                  Kartoitus ja kokonaissuunnitelma torialueelle (mm. pysäköintijärjestelyt)

Omatoimisuus, yhteisöllisyys

Yrittäjien ja järjestöjen aktiivisuus tapahtumille

Nuorten ideat

Tavoite:   Eri ikäisten yhteinen viihtyisä ja turvallinen kohtaamis- ja seurustelupaikka.

IDEAT:                Kunnon opastus: Kyltti tielle nykyisten Terveyskeskus ja Palvelukeskus tilalle KAUPPAKESKUS JA TORI  ( EtSi – tori  = Etelä-Siilinjärven tori )

Tapahtumia, näkyvyyttä,  tunnettavuutta   -> Torivastaava / Tori-isäntä / Toriemäntä,  kuka tiedottaisi ( esim. TORIN omat nettisivut + ilmoitustaulu ) ja koordinoisi tapahtumia =  reaaliaikainen TORIKALENTERI

Rompepäivät / torikirppis / takakonttikirppis   ->   päivät hyvissä ajoin ennakkoon tiedossa, esim. joka toinen viikko joku näistä vuorollaan ->  tulee porukkaa kauempaakin  ( voisi olla la / su )

Esiintyjät, laulajaiset, esim. joku tietty kiinteä viikonpäivä ja kellonaika,  jolloin yleisö osaisi tulla paikalle. Uudet kyvyt. Ensiesitykset. Kenraalit. Koululaisten / päiväkodin esiintymiset…

Lasten ja nuorten tapahtumat, bändi, lemmikki, harraste- esittelyt…

Toritanssit, Simpan baarin päivätanssit  (Santun tanssien malliin)

Toribingo  (esim. Toivalan urheilijat tai Kalpa pyörittämään)

Tietty vakio toripäivä torimyynnille

Elonkorjuutapahtuma, Markkinat

Kahvila – Leipomo takaisin, kysyntää on!

Vaalien aikoina kaikki puolueet samanaikaisesti  keskitetysti  tavattavissa torilla

Asukaskysely  ( esim. kyselylaatikko pankkiin, kukkakauppaan tai kauppaan tietylle ajalle )

Siivoustalkoot

Tori ja nykyinen P-paikka vaihtavat paikkansa, näkyvämpi sijainti  ( kaava? liikenne? )

YHTEENVETO: Torin kehittäminen kulminoituu pitkälti tyhjään kiinteistöön ja sen kohtaloon.

Esille tulleet ideat käydään läpi Vuorelan kyläyhdistyksen kokouksessa 6.8.2014

Huoli torin vetovoimaisuudesta on yhteinen.

KYSYMYS:         Joko saisimme konkreettisena toimena pystyyn  E-Siilinjärven torin   (  EtSi-Tori  ) oman ELONKORJUUTAPAHTUMAN esim. lauantaille 23.8. ;  Suoramyyntiä tiloilta ja yksityisiltä , Takakonttikirppis P-paikalla, musisointia …

Asiat kokosi  Merja Oksman

Haastattelu  Videoklippi aiheesta  Uutis-Jousi fb sivulla